?>
ZAREGISTRUJ SA!

login:
heslo:
vyberte si:

fóra [pravidlá]

zaujímavé odkazy

publikovať článok

vyhľadávanie na stránke



Putnici.sk na FACEBOOKu


Stručné svedectvo o živej gnóze
@ eseje     3.5. 06, 02:41


1.
Myšlienkové smery, pochádzajúce buď zo samotného jadra gnostickej interpretácie kozmu alebo pohybujúce sa kdesi na obežnej dráhe gnosticizmu blízkych koncepcií, sa v takej alebo onakej miere zapodievajú problémom existencie Zla v živote bytostí obývajúcich obývateľné časti sveta. Robia to neporovnateľne priamočiarejšie, odvážnejšie, dramatickejšie ako ideológovia a inkvizítori všemocných inštitucionalizovaných kresťanských cirkví. Kým kresťanské cirkvi - a najmä katolícka, ktorá z teologického ospravedlňovania existencie zla vybudovala takpovediac filozofickú vedu - sa problému Zla dotýkajú veľmi opatrne - prejavom takejto opatrnosti sú teórie posadnutosti a sklony k praktizovaniu exorcizmu - zatiaľ výhonky gnostických a heretických spirituálnych systémov sa do prejavov zadefinovaného Zla ponárajú, pokúšajúc sa ho pochopiť a väčšinou - hoci aj prostredníctvom podobenstiev a inotajov - aj vysvetliť.

Oficiálna zmodernizovaná kresťanská ideológia, naoko odmietajúca, tajne však zneužívajúca výdobytky a zistenia psychoanalýzy, všetky príčiny hľadá a - neraz aj násilne - nachádza v duši človeka. Gnostici, teda tí, čo chcú, môžu a odvažujú sa poznávať, prenikať k poznaniu, si uvedomujú, že človek je lapený v nástrahách hmoty. Duša je obkolesená človekom, ako sa píše v Judášovom evanjeliu. Stále nevieme, kto alebo čo je človek, nejasne si však uvedomujeme, že je to niečo, čo väzní. Toto väzenie tu bolo prv než duša a prv než človek. Človek je niečo, čo je slabé, nevedomá bytosť, ktorá nijako nemôže ovplyvniť svoje sklony, nadanie, svoje šance, smolu, šťastie, nastavenia citlivosti, vnímania, rozumové schopnosti. A v tomto človeku, ktorý vo svojej hypnóze je sotva čímsi viac než len puzdrom, je zakliesnená duša. Zakliesnená? Toto slovo opäť naznačuje slabosť. Duša je slabšia ako človek, keďže človek ju obkolesuje, zviera, väzní.

Pozor: reč teraz nie je o konflikte duše a tela; pod človekom sa tu nerozumie synonym tela. Človek je klbko schopností, klbko myšlienok, nielen mäso, žľazy, kosti, šľachy, výlučky. Dalo by sa povedať, že v človeku je niečo, čo pripomína dušu, no i toto duševné je v protiklade k tej duši, ktorá sa v človeku cíti uväznená.

2.
Chúlostivým momentom každej ideológie a cirkevnej či politickej organizácie je úvaha o boji proti Zlu. Cirkvi i vlády si vedia pomerne presne ohraničiť a vydefinovať nepriateľa a označiť ho za Satana. Humor začína tam, kde uvažujúci človek zistí, že v skutočnosti je veľmi ťažké niečo označiť za Dobro a niečo za Zlo a že je veľmi ťažké potiahnuť ostrú, meravú, nepohyblivú čiaru. Čiaram, hraniciam, kontúram vôbec nedarí sa ktovieako v duchovnej oblasti.

Vlády a cirkvi zatracujú akýkoľvek intelektualizmus, relativizmus a cynizmus. Skepsy sa priam hrozia. Toto ich zhrozenie dokazuje nebezpečnú absenciu humoru. A tam, kde takáto absencia začne narastať, prídu chmúrne dni. Mašinérie vlád a cirkví si neuvedomujú, že práve ich lipnutie na jednoznačnostiach vedie čo len trošku citlivých a uvažujúcich ľudí k tomu, aby útočisko hľadali v relativizmoch, intelektuálnych konštrukciách a špekuláciách, v ohňostrojoch skepticizmu a cynizmu. Jedno podmieňuje druhé. Inštitúcie najvášnivejšie bojujú práve proti tomu, čo vypúšťajú zo svojho lona. Takto vznikne zmätok a v zmätku mnohým slabým, oslabeným, zoslabnutým „človekom“ a dušiam je potom ľahké, z času na čas, samozrejme, len na okamih, kým sa to niekomu práve hodí, jasne stanoviť, kde je Dobro a kde Zlo.

Pravda gnózy - a to tá pravda, ktorá bez veľkých teórií a bez zneistení dokáže stanoviť, v čom, ako a kedy sa prejavujú skutky Pána temnôt - je oveľa, oveľa jednoduchšia, rukolapnejšia, nebezpečnejšia. Akonáhle je totiž jasné, že niekto alebo niečo sa dušu zakliesnenú v človeku snaží zaťažiť, zamliť, uväzniť, obklopiť človekom ešte väčšmi než je, je jasné aj to, že ide o prácu Pána temnôt.

Vedomosť o Pánovi temnôt však nemožno zneužiť ani proti tým, ktorých považujeme za svojich nepriateľov, ani na pomoc tým, ktorých vnímame ako priateľov. Pretože vo všeobecnom pekelnom karnevale sveta slabí a bezradní sú všetci - aj nástroje Pána temnôt. Nástroje Pána temnôt - to sú duše neznesiteľne zabalené do človeka, ktoré sa ostatné, menej obalené duše usilujú stále viac a viac zahmlievať a zahusťovať.

Ak konzervatívni kresťania budú vyzdvihovať napríklad význam rodiny alebo význam utrpenia, bude jasné, že ide o rukopis Pána temnôt. Prečo? Nuž preto, lebo vyzdihovania rodinného jarma je výzva k tomu, aby ste sklonili hlavy, nehľadeli na nebo, nepýtali sa, pokračovali v akejsi ufúľanej tradícii, na ktorej zmysel sa nepýtate, hoci nesmierne trpíte. Rukopis Pána temnôt vidím aj v tom, ak niekto povie, že pápež Ján Pavol II. v posledných dňoch svojho života odhalil pred svetom zmysel ľudského utrpenia. Pýtam sa: kto nám odhalí zmysel zvieracieho, hmyzieho, rastlinného či bakteriálneho utrpenia? Ale späť k bývalému pápežovi. Prečo sme si takí istí, že sa pred svetom ukazoval z vlastnej vôle a že nedošlo skôr len k tomu, že ho ukazovali a predvádzali proti jeho vôli? Odkiaľ vieme, na čo pápež v posledných dňoch myslel a čo cítil?

Nový pápež opäť hovorí o konzervatívnych hodnotách kresťanstva, je proti slobodomyseľnosti relativizmu. Znamená to azda, že si vlastne želá, aby v Európe opäť zavládli stredoveké pomery? A čo znamenajú stredoveké pomery? Ponor do hmoty, do blata, do nevedomosti, do šerosvitu a vlastných výlučkov. Fanatici a fundamentalisti, nech by sa na duchovné hodnoty odvolávali hoci aj desaťtisíckrát denne, nečinia nič iné, len uvrhávajú samých seba i blížnych i vzdialenejším do neustáleho zhusťovania hmoty...

3.
Ježiš gnostikov je učiteľom gnózy. Gnóza je cesta z človeka von. K tomu, aby duša mohla z človeka vystúpiť, alebo presnejšie vystupovať, lebo predsa ide o celoživotný proces, je najprv potrebné stať sa človekom. Ježiš povedal, ako. Vyzýval svojich učeníkov k tomu, aby sa pozdvihli nad hranice medzi mužom a ženom. Aby sa zbavili kategórií, ktoré človeka väznia buď v mužovi alebo v žene. Inak povedané, aby sa zbavili tradičných stereotypov, ktoré vymedzujú, kedy sa niekto správa ako muž a kedy ako žena.

Keď sa obzrieme okolo seba, vidíme, že ešte stále sa nedokážeme stať ani len človekom. Ešte stále svetom lomcujú vášne mužov a vášne žien - a nie vášeň človeka, v ktorom pracuje duša. A preto je učenie gnózy stále živé. Hnutia a duchovný smery nemiznú z povrchu Zeme v okamihu, keď vymrie aj posledný ich vyznavač či priaznivec. Vytratiť sa môžu len vtedy, keď je ich učenie naplnené. Kresťanské učenie sa nenaplnilo, ale stáročiami zdeformovalo, takže musí trvať ďalej. Idea komunistickej revolúcie - viacmenej totožná s utópiami kresťanstva - sa takisto nenanplnila, ale zneužila, takže bude mátať aj naďalej. Surrealistická revolúcia dnes už nikoho neupúta, no jej myšlienka - oslobodenie človeka a najmä jeho imaginácie - takisto nebola naplnená. Keby bola, nezmnožovali by sa tu také zástupy otrokov zakliatych v kozmickom spánku. Jediné ideológie, ktoré sa naplnili, boli ideológie ľahšieho odporu, teda také, ktoré bez okolkov pritakávajú útlaku, zneužívaniu, vykorisťovaniu, bezuzdnému obohacovaniu a bezbrehým pôžitkom. V kapitalistickej slobode trhovej ekonomiky niet čo riešiť - všetko je povedané, všetko je jasné, funguje jednoduchý stroj: vládzeš alebo nie. O utópiách sa nehovorí, je len to, čo je, buriči a mystici sú na smiech, nemajú žiadnu trhovú hodnotu. Kapitalizmus nemusí čakať na svoje naplnenie, už je naplnený, preteká na okrajoch, je ideológia mužov a žien, nie ľudí a už vonkoncom nie duší.

Gnostických heretikov v stredoveku vykynožili, no učenie gnózy, jej cesta osvietenia - pretože podľa interpretácie gnostikov pravým poslaním Ježiša bolo priniesť osvietenie -- osvetlenie zmyslu - čiže poznanie, vedomosť. Ľudia, ako živé mrtvoly, sa brodia bahnom sveta bez svetla, bez vedomosti, nevedomí, bezvedomí. Kým je to takto, posolstvo gnózy je živé a čaká.

Andrej Černický







pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

čítaj poznámky (15) / napíš poznámku

aktuálne diskusie:
O gnózeArjunai06.May:15:34
je to len uvahajanet03.May:08:57
Dobro a ZloUroboros03.May:06:18
AndrejkuEmpty_Bell03.May:05:52

čitateľov: 3671   verzia pre tlačiareň

fotogaléria
Mar 31, 2019

zilina 32.jpg / ilustračné

klikni na obrázok pre zväčšenie a popis

čítaj poznámky (1484)
napíš poznámku

prezri si archív(612) :

general(140) / ilustračné(153) / zvláštne lokality(214) / fotky užívateľov(105)

vložiť obrázok do galérie

stručné sms správy