?>
ZAREGISTRUJ SA!

login:
heslo:
vyberte si:

fóra [pravidlá]

zaujímavé odkazy

publikovať článok

vyhľadávanie na stránke



Putnici.sk na FACEBOOKu


pred publikovaním príspevku si prečítajte pravidlá diskusných panelov...
tieto diskusné fóra sú moderované. to ale vôbec neznamená, že sa moderátori stotožňujú s obsahom príspevkov.

fóra : Všeobecná diskusia : fórum

koľko hlavných príspevkov zobraziť
vyhľadávanie vo fóre
text a nadpisy:

ragnar

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 1536

4.9. 13, 11:19    *.bosnjackiinstitut.ba
Šana tova u-metuka!
Keďže sa tu pravdepodobne nestihnem objaviť pred západom Slnka, prajem dobrý rok 5774!

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
Magen

Standard user

zaregistrovaný
Nov 26 2006
príspevkov: 1392


4.9. 13, 11:29    *.178-41-176.t-com.sk
Re: Šana tova u-metuka!
לשנה טובה תכתבו ותחתמו

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

4.9. 13, 12:15    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
Na dobrý život. Le chajim tovim.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
ansz

Standard user

zaregistrovaný
Feb 07 2013
príspevkov: 658

9.9. 13, 05:47    *.gprs.as5628.telecom.sk
Re: Šana tova u-metuka!
offtopka, a vlastne mozno aj nie, kedze nemam inu temu davam to sem - trochu neskoro, ale predsa

60 Years Ago This Month: The Israeli Navy Lay the Foundations for a Long Tradition of Humanitarian Aid

http://m.huffpost.com/us/entry/3759560

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

9.9. 13, 11:16    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
Keď už sa reč stočila aj na iné témy, než na priania k Novému roku a keďže sme tak akurát uprostred toho Vysokého dvojsviatku - Roš hašana / Jom kipur, tak si dovolím tu pastnúť úryvok z jedného článku, ktorý stručným ale výstižným spôsobom popisuje, prečo je judaizmus taký životaschopný a prečo židovský národ prežil to všetko, čo prežil, najmä od druhého Churbanu - zborenia Chrámu Rímanmi (v roku 70 ob.l.) a následnej dispory.


Židovská náboženská literatura má zvláštní rys. Bez okolků a naprosto neúprosně hovoří o chybách, omylech a přešlapech a to dokonce i u těch lidí, u kterých by si to v jiných náboženstvích nikdo nikdy nedovolil. Určitá sebekritičnost a schopnost podívat se na sebe s nadhledem zjevně není rys, který by se u lidu Izraele vyvinul až v průběhu staletí života v ghettech, ale je, alespoň pokud můžeme soudit dle svatých písem, jeho esenciální součástí po celá tisíciletí. Tóra, proroci i spisy neúprosně hovoří o chybách a omylech praotců, proroků a králů. Tam, kde psaná Tóra končí, pokračuje v této tradici neméně intenzivně Tóra ústní. Mišna zaznamenává názory převládající školy i názory škol menšinových, názory saduceů, odpadlíků i názory, které nepatří ani do jedné z těchto skupin, ale našemu uchu mohou znít nepříjemně. Neřídí se zde jen principem „ukážu názor oponenta, aby bylo vidět, v čem se mýlí“; neukazuje pouze, že židovství nikdy nebylo jednotvárné, ale byl a je to proud různých, navzájem se ovlivňujících názorů; ukazuje nám také – občas letmo, občas velmi otevřeně – že v židovství málokdy panoval ideální stav a harmonie.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

9.9. 13, 11:27    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
* ... a následnej diaspory.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
ragnar

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 1536

10.9. 13, 03:42    *.127.112.171
Re: Šana tova u-metuka!
NGV, môže byť, že toto je jeden z faktorov, ale nemyslím si, že by bol rozhodujúci. Máš ho totiž aj v kresťanstve a islame. V kresťanstve skôr na úrovni etiky, v islame skôr v rovine práva.

Nazdávam sa, že základný rozdiel bude inde, a to v hodnotovom systéme a v budovaní veľmi úzko previazanej sociálnej siete (napr. aj pomerne dôsledná endogamia: koľko zmiešaných sobášov máš v bežnom fungujúcom (nie zdecimovanom) židovskom spoločenstve? Dovolím si tvrdiť, že je to vec povojnového vývoja, a aj to hlavne medzi sekulárnymi Židmi (t.j. ide práve o tie zdecimované spoločenstvá).

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
orol

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 696

10.9. 13, 13:03    *.orange.sk
Re: Šana tova u-metuka!
od kedy židovská obec na slovensku si pripomína výročie holokaustu na slovensku s katolíkmi,tak sa fašista dr. tiso už neobracia iba v hrobe,ale aj spolu so slnkom.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
orol

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 696

10.9. 13, 13:08    *.orange.sk
Re: Šana tova u-metuka!
*otáča za slnkom

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

10.9. 13, 15:15    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
Trepeš jak furt.
9. september si vymysleli alovenskí politici. Je to deň keď tzv. Slovenský snem prijal súbor zákonov, ktorý urobil z časti slovenských občanov, podradných, bezprávnych ne-ľudí. Tzv. Židovský kódex. Takže si vlastne včera pripomínali koho? Obete shoah (holokaustu)? Asi sotva.

Medzinárodný deň holokaustu je 27. január, keď bol oslobodený Osvienčim - Auschwitz-Birkenau.

A u nás v Košiciach ešte taký lokálny pamätný deň, 16. máj, začiatok deportácií, keď v priebehu štyroch týždňov bolo z Košíc deportovaných cca 12 tisíc Židov. Vrátilo sa ich ani nie 600.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

10.9. 13, 15:32    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
> citujem ragnar:
> NGV, môže byť, že toto je jeden z faktorov, ale nemyslím si, že by bol rozhodujúci. Máš ho totiž aj v kresťanstve a islame. V kresťanstve skôr na úrovni etiky, v islame skôr v rovine práva.
>
> Nazdávam sa, že základný rozdiel bude inde, a to v hodnotovom systéme a v budovaní veľmi úzko previazanej sociálnej siete (napr. aj pomerne dôsledná endogamia: koľko zmiešaných sobášov máš v bežnom fungujúcom (nie zdecimovanom) židovskom spoločenstve? Dovolím si tvrdiť, že je to vec povojnového vývoja, a aj to hlavne medzi sekulárnymi Židmi (t.j. ide práve o tie zdecimované spoločenstvá).


Isteže, nebol to jediný faktor. Ale na rozdiel od Teba si myslím, že bol rozhodujúci. Taká tá nemilosrdná kritika do vlastných radov. A hlavne akceptácia iných názorov. Nevšimol som si, že by sa židia medzi sebou vyvražďovali pre náboženské rozpory. Čo sa o kresťanoch v dávnejšej minulosti nedá povedať. A o moslimoch sa to nedá povedať ani v súčasnosti.
ALe inak, vo všeobecnosti, je to o fungovaní systémov. Je notoricky známe, že systém, ktorý vyradí svoje spätné väzby začne degenerovať a nakoniec sa zrúti. Alebo prežíva, ale len za cenu násilia. Taký zombie.

Uzatvorenosť komunity, napr. aj minimum, či žiadne zmiešané manželstvá. Bola to obojstranná záležitosť. Jednak kresťanská majorita vytláčala židov za mestské hradby, neskôr do getha. Jednak samotná židovská komunita sa sama uzatvárala a izolovala od väčšiny. Nie div. Nie nadarmo sa hovorí, že nebezpečenstvo, ohrozenie stmeľuje ľudí. No a v uzavretej komunite sa isteže ľahšie zachováva náboženská, jazyková, kultúrna identita. Takže, áno, aj toto bol jeden z faktorov.

Ale trvám na tom, že primárne to bola práve tá názorová otvorenosť v náboženských "dišputách". Otvorenosť systému s fungujucími spätnými väzbami.

Tej poslednej vete ovšem nerozumiem. "Vec povojnového vývoja". Vo co go?

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
ragnar

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 1536

10.9. 13, 18:18    *.127.112.171
Re: Šana tova u-metuka!
Pozri, Negev, o židovskej kultúre neviem (slušne povedané) nič, takže sa nejdem hádať. Vychádzal som skôr z paralel z niektorých iných spoločností.

Z fleku mi napadajú napr. drúzi, aj keď tí existujú len smiešnych 1000 rokov. Všeho všudy ich je asi milión, drbú ich v podstate zo všetkých strán (sú totiž v princípe dosť divná sekta odštiepená z iného "heretického" smeru v rámci islamu) a napriek tomu prežívajú so svojou kultúrou, písomnosťami apod. Aj keď teda zatiaľ len 1000 rokov.

***********************

Vec povojnového vývoja - že v podstate až po 2. svetovej sa tie zvyšky židovskej populácie, čo prežila šoah, začali výrazne častejšie sobášiť s gójmi. A týkalo sa to, pokiaľ viem, skôr sekulárnych Židov. Dovtedy aj v relatívne menej nepriateľských prostrediach (napr. Balkán) vytvárali Židia vnútorne veľmi úzko prepojené a navonok ostro ohraničené spoločenstvá, hlavne čo sa týka sobášov.

Ak si zoberiem napr. Osmanskú ríšu, tak zmiešané sobáše naprieč náboženskými komunitami boli síce zriedkavejšie než trebárs za komančov, ale vyskytovali sa - takmer vôbec však nie medzi Židmi a ostatnými. A to nehovorím o haličských štetloch a iných sídlach v prinajmenšom nedôverčivom, ak nie priamo nepriateľskom prostredí.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
orol

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 696

10.9. 13, 23:47    *.orange.sk
Re: Šana tova u-metuka!
jah allah! negev,včera oslavovali,kdesi na slovensku,išlo to v telke a tuším aj niejake vyjadrenie na adresu tisa,znelo to skoro ako jeho rehabilitácia.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
Pan.Jezisk.Kristus

Standard user

zaregistrovaný
Aug 08 2009
príspevkov: 971


11.9. 13, 09:33    *.antik.sk
Re: Šana tova u-metuka!
pohlad z inej strany

http://kandalaft.blog.sme.sk/c/336855/Osadnici-utocia.html

a kedy to skonči ? kto je v prave ? nikto nie je v prave ! kazdy je v prave ! ---- vzdy ma napadne ta reč z filmu kraľovstvo nebeske, pri obrane jeruzalema

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

12.9. 13, 01:34    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
Teraz dobre?

http://www.youtube.com/watch?v=k2hZ6SlSqq0

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

12.9. 13, 01:46    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
Ragnar,
paralely fungujú len vtedy, ak obe zrovnávané skupiny majú aspoň približne rovnaké podmienky pre svoj vývoj.
To neplatí pre Drúzov, ktorí predsa len žili tak nejak pohromade, či, ako hovorievame my drevorubači - boli územne definovaný.
Na rozdiel od Židov, ktorí boli po druhom churbane (viď. vyššie) rozprášení po celej Európe.
Okrem toho, už som to písal, nepovažujem túto uzatvorenosť danej komunity za rozhodujúci faktor.
Je to o spôsobe myslenia. O nemilosrdnej kritičnosti do vlastných radov.
Spomenul si Drúzov? OK. Tak otázka - síce prežívajú, ale aj sa nejak vyvýjajú, nejaký pokrok v ich komunitách. Nejaký racionálny, kritický prístup k sebe samým. Alebo sú to len takí (s prepáčením za výraz) zabednenci uzatvorení do seba.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

12.9. 13, 01:57    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
Tá väčšia otvorenosť po 2.WW. No hej, to sedí čo píšeš.
Lenže, už sa opakujem, je to o spôsobe myslenia. o otvorenosti systému, ktorý nieje až tak ovplyvnený spôsobom života. Viď. napríklad úspešnosť Židov, ktorí emigrovali do USA, pred aj po 2.WW.
Ktoréžto USA sú naozaj "open society" s priaznivými podmienkami pre rozvoj ktorejkoľvek komunity.
Prečo v USA nie sú rovnako úspešné iné etniká, resp. náboženské smery, hmm?

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
ragnar

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 1536

12.9. 13, 02:53    *.127.112.171
Re: Šana tova u-metuka!
> citujem negev:

> Ktoréžto USA sú naozaj "open society" s priaznivými podmienkami pre rozvoj ktorejkoľvek komunity.
> Prečo v USA nie sú rovnako úspešné iné etniká, resp. náboženské smery, hmm?

Ehm, Negev, fajn, potom som hneď od začiatku nepochopil, wo co go.

Mal som za to, že hovoríš o prežití kultúry napriek útlaku a prejavom nepriateľstva od "susedov". Preto som poukázal na fakt, že sa to darí prevažne uzavretým komunitám, do ktorých sa cudzinec prakticky nedostane. Drúzi, amiši, mormóni apod. sú toho príkladom. Na to som hodil príklad Židov v diaspóre fungujúcich v sociálne uzavretých komunitách (napr. v štetloch a mestských getách).

Teraz ale nehovoríš o "prežití", ale o "úspechu", čo je síce dosť vágne, ale OK.
Východoeurópske štetle boli známe veľkou chudobou - a dva "obnovené štetle" v USA - chasidské komunity ako napr. Crown Heights alebo Kriyas Joel - v tejto chudobe pokračujú. Kriyas Joel je vraj obcou s najchudobnejšími obyvateľmi vôbec v USA: http://www.recordonline.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090130/NEWS/901300361

Takže ono to bude aj o obrovských rozdieloch medzi jednotlivými "časťami" židovského národa.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

13.9. 13, 05:14    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
Všechno špatně.

Stredo a východoeurópske štetle a golety boli otrasne chudobné. To ale bolo dané podmienkami v akých boli Židia nútení žiť. Zákaz vlastniť a obrábať pôdu, zákaz výkonu remesiel. Čo boli v minulosti na 90% jediné zdroje obživy.
Ohľadne tých chasidských komunít v USA, čo spomínaš - neviem, nepoznám, ale nebude to skôr o dobrovoľnej chudobe? Ako napr. Amiši, alebo naši "hard core" v jeruzalemskej štvrti Mea Shearim?

A reč tu bola o spôsobe myslenia a o otvorenosti systému prístupnému každej kritike. Pozri si ešte raz ten citát z toho článku, čo som tu uviedol na začiatku tejto témy.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
ragnar

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 1536

14.9. 13, 10:04    *.gprs.as5628.telecom.sk
Re: Šana tova u-metuka!
> citujem negev:
> Všechno špatně.
>
> Stredo a východoeurópske štetle a golety boli otrasne chudobné. To ale bolo dané podmienkami v akých boli Židia nútení žiť. Zákaz vlastniť a obrábať pôdu, zákaz výkonu remesiel. Čo boli v minulosti na 90% jediné zdroje obživy.
> Ohľadne tých chasidských komunít v USA, čo spomínaš - neviem, nepoznám, ale nebude to skôr o dobrovoľnej chudobe? Ako napr. Amiši, alebo naši "hard core" v jeruzalemskej štvrti Mea Shearim?
>
> A reč tu bola o spôsobe myslenia a o otvorenosti systému prístupnému každej kritike. Pozri si ešte raz ten citát z toho článku, čo som tu uviedol na začiatku tejto témy.

NGV, tak ja neviem, točíme sa tu ako... (no, dobre, ako Poliak s rebríkom). Naschvál som si prečítal ešte raz ten citát.

Uviedol si ho tam s tým, že podľa teba tá schopnosť sebakritiky (to, čo si ďalej nazval "spätnou väzbou") bola hlavným faktorom životaschopnosti a toho, čo Židia prežili od zborenia chrámu.

Súhlasím, že je to dôležitá vlastnosť, ale neviem presne, čo máš na mysli tou "životaschopnosťou" a "tým, čo Židia prežili". Ak tým máš na mysli to, že sa nenechali asimilovať okolitým prostredím a viac-menej paralelne si vyvíjať vlastnú kultúru, tak hovorím, že v tomto je oveľa dôležitejšia uzavretosť a prílišné nemiešanie sa s ostatnými. Mimochodom, tá uzavretosť je obojstranná - ale to ti vysvetľovať netreba.

Asi ti však nejde len o samotné "prežitie" - životaschopnosť na nejakej tej "základnej" úrovni (hoci aj so zachovaním jazyka a slovesnosti v diaspóre - to totiž zmákli aj donedávna úplne negramotní Rómovia).

Potom si začal hovoriť o "úspešnosti". Prosím, to je ale veľmi diskutabilná vec. Úspešnosť v čom? A ktorej konkrétnej časti národa sa to týka?

Poviem príklad, prečo je to diskutabilné:
a) nejaký Shlomo je jeden z "vašich hard core" z Mea Shearim, ako si ich nazval. Má 10 detí, jeho žena je s nimi doma, on pracuje len príležitostne. Väčšinu času študuje Tóru.
b) nejaký Jacob je sekulárny Žid, ateista a volič demokratov niekde zo štátu Connecticut. Práve skončil PhD. z kvantovej fyziky na MIT a vyberá si, na ktorú univerzitu pôjde vyučovať - dostal totiž asi 30 ponúk, z toho vážnejšie uvažuje o troch: O Yale, Harvarde a o Berkeley.

Chápeš, o čom hovorím? Prvý je perfektne "doma" vo svete náboženskej tradície, nasleduje životný štýl ehm, s prepáčením "svätých exotov" apod. - z pohľadu "západného" životného štýlu je však problémový jednotlivec, žijúci na náklady izraelského sociálneho systému. Druhý je z eurocentrického pohľadu vysoko nadpriemerne úspešný, z hľadiska tradície je však "stratený" - asimilovaný.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
Magen

Standard user

zaregistrovaný
Nov 26 2006
príspevkov: 1392


14.9. 13, 12:50    *.178-41-176.t-com.sk
Re: Šana tova u-metuka!
לשנה הבאה בירושלים הבנויה

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
Magen

Standard user

zaregistrovaný
Nov 26 2006
príspevkov: 1392


14.9. 13, 12:51    *.178-41-176.t-com.sk
Re: Šana tova u-metuka!
> citujem ragnar:
>
> Chápeš, o čom hovorím? Prvý je perfektne "doma" vo svete náboženskej tradície, nasleduje životný štýl ehm, s prepáčením "svätých exotov" apod. - z pohľadu "západného" životného štýlu je však problémový jednotlivec, žijúci na náklady izraelského sociálneho systému. Druhý je z eurocentrického pohľadu vysoko nadpriemerne úspešný, z hľadiska tradície je však "stratený" - asimilovaný.


Nie je to celkom tak. Ten "tradičný" charedi vyžírka je jasný. A on ani tej tradícii zas tak úplne nehovie, lebo "... 6 dní si budeš konať prácu svoju a na šabat budeš svätiť H-spodina".
Na druhej strane sekulárny Žid je stále Žid. To, že možno nenavštevuje synagogu ešte neznamená, že po 40-ke nebude, resp. že viera sa k nemu nevráti - bohatá história nám to potvrdzuje. Ale keby i nie, 99% židovských (akože)bezvercov si stále ctí židovské sviatky i tie náboženské i keď len ako tradíciu. A národ je národ - to je pre Židov tradícia najväčšia.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

15.9. 13, 01:05    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
> citujem Magen:
> לשנה הבאה בירושלים הבנויה



A nabudúci rok už v Jeruzaleme.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
ragnar

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 1536

15.9. 13, 09:43    *.gprs.as5628.telecom.sk
Re: Šana tova u-metuka!
> citujem Magen:
> Ale keby i nie, 99% židovských (akože)bezvercov si stále ctí židovské sviatky i tie náboženské i keď len ako tradíciu. A národ je národ - to je pre Židov tradícia najväčšia.


Fakt netuším, či sa dá takto odhadovať počty. S čím som sa ale stretol naživo (tým to nechcem zovšeobecnovať), tak súhlasím, že aj sekulárni Židia (nielen tí, čo sa aktívne hlásia k viere) v mojom okolí si aktívne pestujú svoju identitu. Návštevy, vzájomná podpora, pomerne široká sieť "našich".

Mimochodom, opäť v tom vidím paralelu s niektorými protestantskými skupinami, ale v nich to proste bez aktívne prejavovanej viery nejde (to je potom človek považovaný pomaly za "chorého").

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
ragnar

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 1536

25.9. 14, 03:07    *.gprs.as5628.telecom.sk
Re: Šana tova u-metuka!
L'šana tova tikatevu 5775!

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

26.9. 14, 07:46    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
"Šana tova u-metuka!"


V preklade - dobrý a sladký rok.

Tunajší - šťastný a veselý, to je také otázne. Šťastie je vrtkavé a do značnej miery nezávislé od našej vôle. A veseliť sa každý deň, po celý rok sa tiež nedá.

Takže vám všetkým - dobrý a sladký Nový Rok 5775!

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
dryada

Standard user

zaregistrovaný
Sep 23 2004
príspevkov: 3540


26.9. 14, 09:36    *.chello.sk
Re: Šana tova u-metuka!
majte všetci dobrý a sladký každý deň

negev, nejako špeciálne oslavuješ?

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok
negev

Standard user

zaregistrovaný
Dec 31 1969
príspevkov: 3120

28.9. 14, 00:08    *.nat.swan.sk
Re: Šana tova u-metuka!
> citujem dryada:
>
>
> negev, nejako špeciálne oslavuješ?


Ani nie. Pre mňa osobne je dôležitejší následný z toho dvojsviatku - Jom Kipur (Deň zmierenia / odpustenia). Je to druhý z tých dvoch sviatkov, nasleduje 10 dní po Roš ha-šana, oba sa označujú za tzv. Vysoké sviatky a sú jediné, ktoré sú čisto náboženské. Neviažu sa na žiadnu historickú udalosť ani na ročné obdobie.

Akurát že na Roš ha-šana na stole nechýba pečená kačička. Ibaže namiesto šábesového šouletu (to je taký tradičný prívarok z nejakej strukoviny a obiloviny) je kačička plnená jablkami a ešte pred pečením pácovaná v omáčke, ktorej základ tvorí med.
Totižto med a jablká sú na Roš ha-šana tradičné pokrmy.
A len tak na okraj. Roš ha-šana (pokiaľ viem) je jediný deň, keď smieme, ba priam musíme, kľačať. Je to počas motlitby Alejnu.
Inak, my, nikdy. Pred nikým, pred ničím.

 

odpovedať na príspevok *  citovať pôvodný príspevok